Populära internetmagasin

Det är ett välkänt faktum att tidningsvärden har det allt svårare allt eftersom att gratis innehåll på internet blivit vanligare, bättre och enklare att komma åt. 

Bloggar

Till att börja med har bloggarna fått en allt viktigare roll. Framförallt de professionella bloggarna har inom många områden blivit en ersättning till klassiska fysiska och digitala tidningar. Ett exempel på detta är det svenska bloggnätverket Feber som innehåller bloggar som Macfeber, Fotofeber och Spelfeber. Dessa blev sedan uppköpta av Bonnier som än idag äger dem.

Gammelmedia

Till mycket stor del har nu även gammelmedierna anpassat sig och börjat driva högkvalitativa sidor. Inte konstigt är mediefokuserade tidningar som Dagens media tidigt ute med bra innehåll online. Mer intressant är att även andra giganter har klarat sig bra.

Aftonbladet var snabba med att anpassa sig och är tack vare det nu Sveriges överlägset mest lästa hemsida. En klar internetanpassning de även gjorde var att skapa mer nichade segment. Deras sportsidor kan till exempel ha mycket mer specifikt och spekulerande innehåll än i tidningsversionen. De tar till exempel och går igenom vad olika spelsajter säger om läget inför diverse matcher. De tar bland annat och citerar Alexander Zachrisson som ger ett starkt uttalande om Manchester Citys chanser i den nästkommande matchen. Sådant innehåll blir i internetålder enormt värdefullt tack vare dess aktualitet och relevans för de som spelar på odds.

Internationellt

Internationellt sett ser man betydligt fler lyckade satsningar på internetmagasin. Världens största internettidning är brittiska tabloiden the Daily Mail som dagligen har över 45 miljoner unika besökare.